تبسم لطیفی " بنیانگذار مامان‌پز "

تبسم لطیفی " بنیانگذار مامان‌پز "

مامان پز یکی از ایده های جالبی بود که وقتی مطرح شد، از همان ابتدا توجه افراد زیادی را به خود جلب کرد. این برنده سومین استارتاپ ویکند تهران، استارتاپی تحت وب است که هنوز در مراحل ابتدایی چرخه حیات خود است. با این حال؛ با تلاش و کوشش بسیار زیاد تیم اجرایی اش، توانسته است پس از حدود 2 ماه، MVP خود را بسازد و تست کند و همچنین  مشتریانی به خود جلب کند.

همانطور که از نامش پیداست، هدف «مامان پز» این است که به کمک اینترنت، میان تولید کننده و مصرف کننده ایجاد کند و با قرار گرفتن در این میان، کسب درآمد کند.  تولید کنندگان، افرادی (ترجیحا مامان هایی) هستند که در منزل می توانند غذای سالم و با کیفیت تهیه کنند. مصرف کنندگان هم کسانی که فرصت آشپزی ندارند و علاقه ای هم به فست فود و غذاهای تولید انبوه ندارند. برای بسیاری، غذای دست پخت مادر بهترین و خوشمزه ترین طعم را داشته است. انتخاب نام مامان پز، بسیار هوشمندانه است چرا که در ذهن شنونده، به صورت ناخودآگاه، میان خاطرات و طعم های خوشمزه ای که از غذاهای دست پخت مادرش به یاد دارد، پیوند احساسی ایجاد می کند.

نوآوری مامان پز، یک نوآوری در بازار است، تا نوآوری در فناوری. چرا که مواد اصلی لازم برای راه اندازی این کسب و کار که عبارتند از اینترنت، متقاضیان و عرضه کنندگان غذای خانگی، وجود داشته اند اما ایجاد ارتباط به کمک اینترنت بین این دو قشر، به این شکل، وجود نداشته است.

در ادامه توجه شما را به مصاحبه ی با یکی از بنیانگذاران استارتاپ و مدیر شبکه توزیع غذای مامان پز، خانم تبسم لطیفی، جلب می نمایم. نکات جالب وآموزنده ای در این گفتگو وجود دارد که می تواند برای هر کارآفرینی، بسیار مفید باشد.

تبسم لطیفی متولد اسفندماه سال 1364 در شهر خرم آباد است.در حال حاضر در یکی از شرکت های گروه مالی پاسارگاد در حوزه توسعه محصول جدید فعالیت می‌کند. تحصیلاتم را در مقطع لیسانس رشته مهندسی برق و در مقطع فوق لیسانس رشته مدیریت کسب‌وکار ( MBA ) هر دو در دانشگاه شریف به پایان رساند. مامان‏پز اولین تجربه من است.

 قبول شدن در داشگاه صنعتی شریف باعث عزیمت او از خرم‌آباد به تهران گردید. در طی تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد این دانشگاه بود که به نیاز مهمی پی برد و آن تهیه غذا برای افرادی بود که به دلیل مشغله‌های مختلف نمی‌توانستند خودشان آشپزی کنند و الزاما باید به غذاهای رستوران‌ یا فست‌فود رجوع می‌کردند.

نقطه شروع این ایده، تهیه غذا در خود محیط دانشگاه و شهر تهران برای امثال خودش و سایر دانشجویان بود. تبسم لطیفی ایده خود را با چندنفر از داشجویان و اساتید شریف مطرح می‌کند که  استقبال خوبی از آن می‌شود. ایده این بود که از طریق یک سامانه، بین کسانی که نیاز به تهیه غذا خانگی دارند و مامان‌هایی که قادرند در منزل یک غذای خوب خانگی درست کرده و بفروشند، ارتباط برقرار شود. از طریق اطلاع‌رسانی که در دانشگاه شریف در خصوص برگزاری استارتاپ‌ویکند صورت گرفته بود با این رویداد آشنا شد و در اسفندماه سال 91 بود که ایده خانم لطیفی در سومین استارتاپ‌ ویکند با ایده “مامان‌پز” شرکت کرد و موفق به کسب رتبه اول آن دوره شد.

بلافاصله بعد از اتمام استارتاپ ویکند کار آغاز شد و تیم مامان‌پز به سرپرستی تبسم لطیفی مراحل نیازسنجی، تحلیل و طراحی وب‌سایت را آغاز کردند. هم اکنون وب‌سایت “مامان‌پز” به عنوان یکی از کسب‌وکارهای نوپای موفقی که در سال‌های اخیر از دل رویدادهای کارآفرینی بیرون آمده است مشغول فعالیت می‌باشد. حوزه کاری این کسب‌وکار نوپا هم اکنون شهر تهران است و کاربران می‌توانند با مراجعه به سایت مامان‌پز غذای کاملا خانگی خود را سفارش دهند تا یکی از مامان‌های مامان‌پز تهیه شده و از طریق این سایت به دست آن‌ها برسد.

کسب‌وکار نوپای مامان‌پز یک خلاقیت در بازار است نه محصول. این سایت با این ایده خلاقانه توانست برای هر دو طرف یعنی کسی که سفارش غذا را می‌دهد و هم کسی که غذا را تهیه می‌کند ارزش خلق کند. مامان‌پز همچنین برای کسانی که توانایی و علاقه به آشپزی در منزل دارند می‌تواند یک منبع درآمد خانگی خوب باشد. اگر چه تمام خدمات ارائه شده در این سامانه آنلاین نیست اما وب به عنوان بستر ارتباط و فروش بار اصلی درآمد این کسب‌وکار را عهده دارد.

فروش ۲۰۰ هزار غذا در روز؛ ويژن مامانپز

تبسم لطیفی جوان دهه شصتی برای زنان خانه دار اشتغال ایجاد کرده و از چشم انداز پنج ساله آینده می گوید ، در حال حاضر در بازار چندين استارت‌آپ در حال فعاليت هستند که مدل خارجي داشته‌اند و همان را در بازار ايران پياده کرده‌اند. آن‌ها چون بيزينس‌مدلي از قبل داشته‌اند احتمال موفقيتشان زياد است، اما ما بيزينس‌مدل مشابه مامان‌پز نداشته‌ايم که خانگي باشد. شايد به خاطر اينکه فرهنگ غذايي ايراني متفاوت است و بحث مامان‌پز براي ايراني‌ها معنايي دارد که در ديگر فرهنگ نيست و غذاي خانگي آن‌ها با غذاي بيرون تفاوت چنداني ندارد. پس کار ما جديد است و بيزينس مدل آن را خودمان با خطا و آزمايش مي‌سازيم تا سرمايه‌مان هدر نرود و کار نخوابد. بنابراين بايد با احتياط حرکت کنيم.

تبسم لطیفی " بنیانگذار مامان‌پز "

از راست تبسم لطیفی موسس مامان پز، نازنین دانشور موسس تخفیفان و محمد نورسی موسس حامی جو

حالا اين استارت‌آپ سه ساله شده. فروشش از ۵۰ عدد در ماه اول به ۴۰ هزار عدد در آخرين ماهي که پشت سر گذاشته رسيده است. بيش از ۵۰ نفر در خانه‌هايشان برايش آشپزي مي‌کنند و بيش از ۸۰ نوع غذا روي سايتش قرار داده است. اين استارت‌آپ که برنده سومين استارت‌آپ ويکند تهران است از ايده‌اي دانشجويي به کسب‌وکاري تبديل شده که سرمايه‌گذار جذب کرده و تاکنون بيش از ۳۰۰ ميليون تومان برايش هزينه شده و مي‌خواهد تا ۵ سال آينده به کل مناطق تهران و بخش‌هايي از شهرهاي بزرگ ايران خدمات‌رساني کند و از فروش هزارتايي روزانه‌اش به ۲۰۰ هزار فروش در روز برسد. تبسم لطيفي، بنيان‌گذار ۳۱ساله مامان‌پز و فارغ‌التحصيل دانشگاه صنعتي شريف، مي‌گويد: «ويژن ما رسيدن به ۲۰۰ هزار فروش روزانه است.»