ده اشتباه بزرگ در راه اندازی کسب و کار اینترنتی

ده اشتباه بزرگ در راه اندازی کسب و کار اینترنتی

 

 

کسب و کار اینترنتی برای بر طرف کردن یک نیاز و بوجود آوردن اعتبار شروع می شوند، اما فاکتور هایی که باعث می شوند کسب و کار شما موفقیت فوق العاده ای برسد، به راحتی به دست نمی آیند. هر چند موانع راه اندازی یک شرکت بسیار کم هستند، افراد زیادی که یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی می کنند بیشتر به دلایلی شکست می خورند که بسیار بدیهی به نظر می آیند. مانند پیش بینی بیش از اندازه سود یا تلاش برای ارائه خدمات بسیار زیاد از همان شروع کار. اما اتفاقات ناگوار بسیار بیشتری هستند که صاحبان کسب و کار ها آن هار تجربه می کنند. برای بالا بردن شانس موفقیت خود سعی کنید این ۱۰ اشتباه مرسوم را مرتکب نشوید.

نداشتن نقشه حمله

نیازی به داشتن یک طرح کسب و کار رسمی ندارید اما با این حال باز هم به یک طرح نیاز دارید. تیم بری (Tim Berry) رئیس شرکت نرم افزاری پولو آلتو (Polo Alto Software) است که در زمینه تولید نرم افزار های طرح کسب و کار فعالیت می کند. او همچنین نویسنده کتاب “نقشه مسیری که می روید، طرح کسب و کار(The Plan-As-You-Go Business Plan)” است. تیم می گوید “انسان ها طرح کسب و کار را مانند تکلیف مدرسه ای می بینند که دوست ندارند آن را انجام دهند. با من هر چقدر هم در کسب و کار موفق باشم باز هم داشتن طرح به من کمک می کند.” تهیه طر های کسب و کار بزرگ و کامل در حال منسوخ شدن است. در همین رابطه سوجان پاتل (Sujan Patel) مدیر Invisor بازاریابی شرکت نرم افزاری “زمانی که من کار می کنم (When I Work)” و موسس چندین کسب و کار خدمات نرم افزاری (SaaS) می گوید: “شما به یک طرح ۲۰ صفحه ای رسمی نیاز ندارید تا در کسب و کارتان موفق باشید. چیزی که نیاز دارید این است که بدانید مشتریان شما چه کسانی هستند، شما چه چیزی می فروشید و چه کسانی تمایل دارند تا برای کالا و یا خدماتی که شما ارائه می دهید پول خرج کنند.” علاوه بر این باید بدانید که چه مقدار سرمایه دارید و این سرمایه تا چه مدت کافی خواهد بود.

 

تمرکز بیش از اندازه روی یک چیز کوچک

استیو توباک (Steve Tobak) موسس شرکت مشاوره اینوایزر (Invisor Consulting) شرکتی که در زمینه استراتژی کسب و کار فعالیت می کند و نویسنده کتاب “چیزهایی که رهبران واقعی دنبال نمی کنند: فوق العاده بودن در عصر کارآفرینان” می گوید: “اول باید کسب و کار خود را راه انداخته و آن را سر پا کنید”. این نصیحت خیلی بدیهی به نظر می رسد، با این وجود بسیاری از صاحبان کسب و کار در جزئیات کار گرفتار می شوند. دست از جزئیات بکشید. با تمرکز روی چیز هایی مانند زیبایی کارت ویزیت یا طراحی لوگو، از مسیر اصلی منحرف شده و زمان بسیار با ارزش کارآفرینان هدر می رود. به جای این کارها روی کارهایی تمرکز کنید که کسب و کار شما را به جلو سوق داده و سطح کاری شما را بالا می برد.

 

نداشتن نگرانی در مورد پول

در مورد پول هیچ وقت مثبت اندیش نباشید. توباک هشدار می دهد که “احتمال اینکه قبل از اینکه پولی در آورید، سرمایه شما تمام شود بسیار زیاد است”. “میزان هزینه ها و میزان سرمایه ای که برای راه اندازه کسب و کار در اختیار دارید را حساب کنید و اطمینان حاصل کنید که قبل از تمام شدن سرمایه موجود بتوانید سرمایه بیشتری جمع کنید”.در اغلب موارد صاحبان کسب و کار زمانی اقدام به افزایش سرمایه اولیه می کنند که خیلی دیر شده است. در حالی که باید از همان ابتدای کار طرح مال داشته باشند، جزئیات مراحل مهم کسب و کار را مشخص کنند و بدانند که برای رسیدن به اهداف مورد نظر چقدر پول نیاز خواهند داشت.

 

کالا و یا خدمات را پایین ارزش گذاری کردن

محصول یا خدمات خود طوری قیمت گذاری کنید که سود با ارزش به همراه داشته باشد سینتیا سلیم (Cynthia Salim) مدیر شرکت نشان شهروندان (Citizen’s Mark) که کاپشن های حرفه ای زنانه تولید می کند، بعد از در نظر گرفتن دستمزد کارگران و قیمت مواد اولیه ۴۵ دلار در نظر گرفت. او می گوید : “قیمت محصول باید به اندازی باشد که نیاز است.” سوجان پاتل در این رابطه می گوید: “همانطور که کسب و کار شما رشد می کند قیمت محصولات خود را تغییر دهید.”

 

نادیده گرفتن خدمات مشتریان

وقتی تمام کارهای کسب و کار ما اینترنتی انجام شوند، این موضوع که مشتریان ما انسان هایی هستند که در صورت داشتن تجربه ای خوب در سایت ما تمایل خواهند داشت که دوباره به آن سر بزنند، به راحتی می تواند فراموش شود. توباک می گوید: “مطمئن شوید با افرادی که از سایت شما بازدید می کنند یک مسیر ارتباطی وجود دارد. این مسیر می تواند چت آنلاین، نظر سنجی ایمیل و یا تماس تلفنی باشد.” همچنین می توانید سایت های مربوط به شبکه های اجتمای را بررسی کرده و از محبوبیت برند خود مطلع شوید. می توانید به سایت های نقد و بررسی سر بزنید و ببینید چه کسانی تجربه خوبی در سایت شما نداشته اند و به آنها رسیدگی کنید.

 

دست و دلبازی زیاده از حد در مقابل به دست آوردن هیچ چیز

قبل از اینکه به عنوان یک کارشناس یا فروشنده اعتباری به دست آورید، داشتن یک چیز مجانی مخصوصا برای کارآفرینانی که سرویسی ارائه می دهند؛ می تواند مشتریان وفادار ایجاد کند و در آینده سود آور باشد. جوئل ویدمر (Joel Widmer) موسس شرکت بازاریابی دیجیتال فلاکس (Fluxe Digital Marketing) فعال در زمینه استراتژی محتوا می گوید: “با توجه به اینکه هزینه محصول مجانی می تواند بالا باشد، به این فکر کنید که در مقابل گرفتن ایمیل مشتری یک چیز پرکاربرد و ناملموس پیشنهاد دهید. مانند یک کتاب الکترونیک، دستور آشپزی، دستورالعمل ها، سمینارهای اینترنتی، راهنما یا چک لیست مجانی.”

 

عدم فعالیت گسترده در شبکه های اجتماعی

زمانی که شروع به بازاریابی و ساختن برند خود هستید، با یک یا دو تا از شبکه های اجتماعی شروع کنید که می دانید مخاطبان شما در آنجا هستند و می توانند مخاطبان خاص را با کمترین هزینه برای شما بیاورند. پس سرمایه تبلیغات خود را در همان ابتدا هدر ندهید. ویدمر می گوید: “به عنوان یک قانون کلی، فیس بوک (Facebook) و پینترست (Pinterest) برای فروش محصول مناسب تر هستند. لینکداین (LinkedIn) برای کسی که می خواهد برند خود را بسازد مفید است. لینکداین برای تغییر کاربری و استفاده یک محصول نیز مفید است.” نتیجه اینکه: به جای فعالیت کم در چندین شبکه اجتماعی، بهتر است که در یک یا دو شبکه اجتماعی مناسب، فعالیت گسترده ای داشته باشیم.

 

کم کاری کردن در استخدام اولین کارکنان

کارآفرینان در استخدام افراد بسیار عجله می کنند و برای بزرگ کردن کسب و کار خود می خواهند هر چه سریعتر جایگاه های خالی را پر کنند. کارآفرینان با طی کردن این مسیر، ریسک های آن را در انتهای مسیر مشاهده خواهند کرد. ریسک هایی مانند عدم تطابق مهارت افراد با نیاز های سازمان، اشخاصی که با فرهنگ شرکت هماهنگی ندارند و یا افرادی که به کارهای سازمان تعهد کافی ندارند. پس در زمان استخدام به دنبال افرادی باشید که دارای مهارتهایی باشند که شما ندارید و کیفیت مورد نظر شما را نیز داشته باشند. پاتل در اینجا تاکید می کند که : “پنج نفری که در ابتدای کار استخدام می کنید، میزان انرژی شرکت شما را برای بقیه عمر شرکت تعیین می کند.”

 

کم در نظر گرفتن میزان علاقه و کار لازم برای موفقیت

حتما مطالب زیادی در مورد برقراری تعادل بین کار و زندگی خوانده اید. آنها را فراموش کنید. (حداقل برای سال اول) توباک می گوید: “نگران زمان نباشید. زمانی که شما تلاش می کنید هر دقیقه از زمانتان را مدیریت کنید، ایده های بزرگی به ذهنتان خطور نخواهد کرد. آنها زمانی که چندین کار را با هم انجام می دهید به سراغتان نخواهند آمد. ایده های خوب زمانی به ذهنتان می آیند که روی یک چیز تمرکز کرده باشید. بگذارید چیز های دیگر محو شوند.”

 

این تفکر که هر چیزی یک اندازه مشخص دارد و برای همه کاربرد دارد

فقط به این دلیل که یک محصول یا استراتژی در یک شرکت موفق بوده، دلیل نمی شود که در شرکت شما هم موفق باشد. پاتل می گوید: “شما باید درصد مفیدی از شک و تردید در مورد موفقیت هایی که در سایر جاها می بینید و یا در مورد آنها می خوانید داشته باشید.” اگر شما می توانید محصول خود را با کمترین ریسک مالی و کمترین منابع آزمایش کنید، در اینصورت این کار بکنید.