تصمیم جسورانه‌ یک کارآفرین

 

تصمیم جسورانه‌ یک کارآفرین

 

درس بزرگی از تعطیل شدن شبکه اجتماعی کلوپ

 

اگر وب‌سایتی داشته باشید با یک میلیون کاربر که تا رتبه 120 الکسا محبوبیت یافته و زمانی سومین سایت پرترافیک کشور شده در چه شرایطی حاضرید از آن دست بکشید و تعطیلش کنید؟ خصوصا که  نزدیک به 12 سال هم برای سرپا ماندن و نگهداری آن وقت و انرژی گذاشته باشید! بین نسبت خروج از یک رابطه و سرمایه‌ تزریق شده به آن ارتباط مستقیم و متقابل وجود دارد. هرچقدر برای تداوم یک فرایند، پایداری یک کسب و کار و یا تداوم یک رابطه سرمایه‌گذاری مالی و معنوی بیشتری انجام شود، خروج از آن سخت‌تر و دردناکتر است کما این که هزاران کسب و کار اینترنتی خنثا و  رابطه بی‌سرانجام ادامه می‌یابد فقط و فقط به این دلیل که حجم سرمایه‌گذاری روی آن بسیار زیاد انجام شده روی آن نوعی دلبستگی ناخواسته ایجاد می‌کند که خروج از آن را سخت می‌کند.

بزرگترین ویژگی یک کارآفرین جسارت خروج از یک فرایند بی‌سرانجام است، حتا اگر آورده و سرمایه بیش از خروجی آن باشد.محمدجواد شکوری مقدم کارآفرین موفق کشور و بینانگذار آپارت خیلی زودتر از مجموعه صباویژن شبکه اجتماعی کلوپ را ایجاد کرد. زمانی که هنوز خبری از اینستاگرام و فیسبوک نبود و اغلب کاربران ایرانی اورکات گوگل را به عنوان شبکه‌اجتماعی می‌شناختند و یاهو مسنجر را به عنوان محبوب‌ترین شبکه ارتباطی. در همان زمان کلوپ بین کاربران ایرانی محبوبتی خاصی پیدا کرد و به سرعت به پرطرفدارترین شبکه‌اجتماعی تبدیل شد اگر چه بسیاری از ما نمی‌دانستیم که شبکه اجتماعی چیست!

حال بعد از 12 سال شکوری مقدم اعلام کرد که فعالیت کلوپ پائیز 1396 پایان خواهد یافت.. و در ادامه ضمن بیان اظهاراتی در وبلاگ شخصی خود، از کاربران کلوپ خواست در مدت تعیین شده محتوای خود را از این رسانه خارج کنند. این که چرا و به چه دلیل مجموعه بزرگی مثل صباویژن که بخش قابل توجهی از تخصص و رویکرد آنها رسانه‌های اجتماعی است تصمیم به تعطیلی کلوپ گرفتند موضوع این بحث نیست. موضوع اصلی پرداختن به ویژگی بارز یک کارآفرین یعنی داشتن جسارت پذیریش تغییر جهت است کما این که گوگل و یاهو هم سرویس‌های پرمخاطبی مثل اورکات و یاهو360 را کنار گذاشتند.

 قبلا به این نکته مهم اشاره کرده بودیم که هر کسب و کار اینترنتی باید دکمه Ctrl+Z داشته باشد. گاهی درک غلط از مفاهیم موفقیت و پشتکار منجر از دست دادن انعطاف‌پذیری و جسارت کافی برای تغییر مسیر را دارد. یقین دارم هر بنیانگذار دیگری کلوپ را ایجاد می‌کرد با تکیه بر مفاهیم سازمانی و شرکتی هرگز حاضر به برچیدن آن نمی‌شد و در بدترین حالت آن به به قیمتی پائین‌تر واگذار می‌کرد. فقط یک سازمان کارآفرین می‌تواند چنین تصمیم‌هایی بگیرد.

برای پیشرفت در مسیر کارآفرینی اینترنتی بدون شک باید چیزی قربانی چیز دیگری شود. دقت کنید ببنید چه چیزی را قربانی چه چیز دیگری می‌کنید و در پایان چه چیزی برای شما باقی می‌ماند، آنچه مانده است چقدر با هدف اولیه فاصله دارد؟ این همان چیزی که دیگران بیرون از گود نشسته از درک و فهم آن عاجزند. کافیست نگاهی به آگهی‌های سایتهای مشابه کلوپ (از نظر رتبه و حجم مخاطب) بیندازید تا درک کنید مجموعه صباویژن دقیقا از چه چیزی صرف‌نظر کرد.